Stichting Vrije Recreatie
Aanmelden | Inloggen

De Stichting Vrije Recreatie bestaat al 50 jaar en de beurzen kennen dan ook een rijke historie. Onze secretaris Leo Kloosterman is één van de bedenkers en voor velen een 'bekend gezicht' op de beurzen. Middels onderstaande tekst neemt hij u mee naar het ontstaan en de groei van de beurzen. 


SVR timmert al ruim 50 jaar aan de weg...en hoe!

Van simpele advertentie tot massale vakantiebeurzen.


Het begon met een simpele advertentie, waarin ene W.T.v.d.Berg aanbood: “Gratis gelegenheid voor het plaatsen van caravans of tenten”, want “Er moet meer vrijheid en concurrentie komen in de recreatiesector.”


Recreërend Nederland schudde op z’n grondvesten. Koppen in de krant, pro en contra, van ”Vrije recreatie-boer geniet belangstelling” tot “Witte boeren geen enkele kans geven.” Voer voor het SVR-bestuur om van zich te laten horen via de pers, op vakantiebeurzen, in vergaderingen met gemeenten, provincies, kampeerraad etc. De pers kon daarop niet anders dan publiceren “Stichting Vrije Recreatie blijft vrij kamperen nastreven!”


Zo timmerden we aan de weg, liepen zelfs al met het idee een radiozender te beginnen (de SVR telde daar immers al snel het benodigde aantal van 50.000 leden/donateurs voor); maar neen, die utopie hebben we maar snel gelaten tot wat-ie was. We hadden meer ijzers in het vuur.


Jaarlijks bespraken we met de provinciale SVR-werkgroepen de zaken die het kamperen bij de boer betroffen en een daarvan was natuurlijk ‘hoe maken we de recreant warm voor onze campings?’ Het antwoord was al gauw gevonden: ‘de vergaderingen ook toegankelijk maken voor de donateurs’ en in 1988 organiseerden we in Norg, Deurne, Etten-Leur, Abcoude en Otterlo de eerste voorlichtingsdagen over vrij kamperen. Bijeenkomsten met een beursachtige aanpak. Gratis en bestemd voor zowel de kampeerboer als de donateur.


De beursvloer in de jaren '80.

Nieuwe boerenpartij?

Alle begin is moeilijk, zeker dat eerste jaar: in een kerkzaaltje 25 à 30 standhouders/kampeerboeren en een voorzichtig om de hoek kijkend aantal (100?) bezoekers/kampeerders …. ‘wordt hier soms een nieuwe boerenpartij opgericht?’ Het jaar daarop schreven we van een ‘doorslaand succes’, met circa duizend bezoekers per beurs, in een ervan moest worden uitgeweken naar een grotere zaal en moest de voorzitter fungeren als een soort veilingmeester, in de trant van “Deze man zoekt een kampeerboer in Twente; eenmaal, andermaal, wie biedt?” Dat was natuurlijk niet de bedoeling, maar niemand had op zóveel mensen gerekend. Na afloop kwam, zowel van de kant van de donateurs als van de deelnemers, het verzoek deze beurzen jaarlijks te herhalen; beiden hadden immers goede zaken gedaan.


Onvervangbaar SVR-Evenement

In de loop der jaren is de animo voor onze beurzen zo enorm toegenomen, dat we niet meer kunnen praten over zalen, immers: elke beurslocatie moet minimaal 7000 m2 groot zijn voor de 300 stands en de 8- tot 11.000 bezoekers. Ja, wat wil je? Gratis entree en een schat aan informatie!


Als om 10 uur de deuren van de hal opengaan, is het een prachtig gezicht hoeveel bezoekers dan al binnenstromen. De Centrale SVR-Informatiestand is bemand; een groot aantal medewerk(st)ers staat klaar om de bezoekers te woord te staan, landkaarten te verstrekken, in te schrijven als donateur etc. Wie ook klaar staan, zijn de mensen van de horeca. Een bijzonder groot terras met voldoende tafels en stoelen, de geur van verse koffie, warme appelflappen of soep wacht u al op. En leuk om daar plotseling een kampeerder-van-toen weer te ontmoeten.


En dan de standhouders: op hun paasbest wachten boer en boerin u op om u persoonlijk te vertellen waarom u nu juist naar hún camping moet komen en, aan de hand van maquettes en fotoboeken, geven zij u met trots een goed beeld van de camping, van de naaste omgeving en bezienswaardigheden. 


Na afloop van elke beurs zien we bezoekers tevreden huiswaarts keren. Tassen met folders en gewonnen prijzen, gratis vakanties op een SVR-camping in binnen- of buitenland en prijzen beschikbaar gesteld door enkele op de beurs aanwezige aan de recreatie gelieerde bedrijven. 


De online editie

Dit persoonlijke contact hebben we in 2021 moeten missen vanwege de corona-maatregelen. Maar we zijn niet bij de pakken neer gaan zitten en we organiseerden een online editie. Campinghouders stelden zich middels een video persoonlijk voor en kampeerders zochten - veilig achter hun beeldscherm- hun vakantieplek uit. De kampeervoorpret was begonnen!


Accepteer de cookies om gebruik te kunnen maken van svr.nl. U kunt meer lezen over onze cookies in ons privacy statement. U kunt er ook voor kiezen om gedeeltelijk cookies te accepteren, klik dan op 'wijzig cookies'